Arthur Fils (ATP-19) heeft zich daags voor de start van Roland Garros (Frankrijk, Grand Slam) teruggetrokken uit het toernooi. De Franse nummer één kampt met een heupblessure en wil geen risico’s nemen met het oog op de rest van het seizoen.
Fils ondervond begin mei al hinder aan de heup tijdens het ATP Masters 1000-toernooi van Rome, waar hij moest opgeven. De 21-jarige Fransman besliste nu om ook Roland Garros aan zich voorbij te laten gaan. “Ik wil geen risico’s nemen”, vertelde Fils op een persconferentie. “Ik wil klaar geraken voor het grasseizoen.”
De Fransman kende nochtans een sterk voorjaar. Hij bereikte de halve finales in Miami en Madrid en pakte in april de titel op het ATP 500-toernooi van Barcelona.
Vorig jaar moest Fils zich op Roland Garros ook al terugtrekken, toen met een stressfractuur in de rug. Die blessure hield hem nadien maanden aan de kant en zorgde ervoor dat hij onder meer Wimbledon, de US Open en de Australian Open miste. “Ik wil niet opnieuw dezelfde fout maken”, aldus Fils. “Ik heb hopelijk nog veel jaren voor me en moet verstandig omgaan met mijn lichaam.”
In de eerste ronde zou Fils het opnemen tegen Stan Wawrinka (ATP-119). De Nederlander Jesper De Jong (ATP-109) schuift als lucky loser door naar de hoofdtabel en neemt zijn plaats in.


