Maria Sharapova (WTA-7) verklaarde gisteren betrapt te zijn op doping en de gevolgen blijven niet uit. Eén dag later besluiten zowel Nike, Porsche en Tag Heuer hun sponsoring van de Russin stop te zetten.
“Wij zijn bedroefd en verrast door het nieuws over Sharapova”, laat Nike in een reactie weten. “Wij hebben beslist om onze overeenkomst met Maria op te schorten zolang het onderzoek loopt.” Sharapova’s contract met Nike loopt nog tot en met 2018 en heeft een waarde van 63,5 miljoen euro.
Bij Porsche en Tag Heuer klonk eenzelfde verhaal. Tag Heuer, een Zwitserse fabrikant van luxehorloges, gaat zelfs nog een stap verder en zet de samenwerking met de Russin definitief stop. Het bedrijf was met Sharapova aan het onderhandelen over een nieuwe overeenkomst, nadat de vorige eind vorig jaar was afgelopen.
Vorig jaar verdiende de Russin nog 24,5 miljoen euro aan sponsorovereenkomsten.
Herbekijk hier de persconferentie die Sharapova gisteren in Los Angeles gaf.