Home » Xtra » Tennis Vlaanderen: “Geen middelen voor grote campagnes, onze toppers promoten de tennissport”

Tennis Vlaanderen: “Geen middelen voor grote campagnes, onze toppers promoten de tennissport”

Tennis Vlaanderen: “Geen middelen voor grote campagnes, onze toppers promoten de tennissport”

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Verontrusting bij de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB). “Onze tennisclubs raken steeds meer leden kwijt”, klinkt het onheilspellend. “Ook wij kennen dit jaar een lichte achteruitgang tegenover 2013, maar heel wat clubs hadden de voorbije jaren misschien wel té veel leden”, reageert Vanessa De Ruyver van Tennis Vlaanderen op Tennisplaza België.

Vanessa De Ruyver - © Vanessa De Ruyver
Vanessa De Ruyver

“In 2010 zaten er nog ruim 700 000 Nederlanders bij een tennisclub. Dat zijn er nu nog 615 000, zo’n 14 procent minder”, liet Marco van Holten van de KNLTB onlangs optekenen in de Nederlandse media. “Het afgelopen jaar alleen al verloren onze clubs in totaal 21 000 leden. We verwachten dan ook dat er langzamerhand clubs in problemen gaan komen, omdat ze steeds meer beroep moeten doen op hun reserves.” Een weinig hoopgevend toekomstbeeld van van Holten, al maken ze zich in ons land vooralsnog weinig zorgen. “We kennen dit jaar een lichte achteruitgang in onze ledenaantallen tegenover 2013, maar we blijven stabiel”, laat Vanessa De Ruyver, communicatieverantwoordelijke bij Tennis Vlaanderen, weten aan onze redactie.

In 2013 stuurde de Vlaamse tennisfederatie nog 149 399 lidkaarten de deur uit. Dit jaar waren dat er 146 532. Ondanks de daling van 1,9 procent blijft men optimistisch. “Heel wat clubs kenden de voorbije jaren een enorm sterke stijging. Sommige hadden misschien zelfs té veel leden en een tekort aan capaciteit. Nu is er opnieuw meer evenwicht”, relativeert De Ruyver. Toch vergaat het niet alle clubs in Vlaanderen even goed. “We merken dat de kleine clubs stilaan verdwijnen en dat het vooral de grote en sterk werkende zijn die goed blijven draaien.”

Hip imago

Eén van de redenen waardoor tennis in Nederland steeds meer op de achtergrond geraakt, is dat hockey er momenteel booming business is, zo beweert men bij onze noorderburen. “Tennis heeft niet het hippe imago wat hockey vandaag de dag heeft. We concurreren met hockey, maar we denken niet dat we die slag gaan winnen”, luidt het. “Of de hype die momenteel rond de Rode Duivels hangt invloed heeft op onze ledenaantallen? Bij Tennis Vlaanderen hebben we geen info over andere sporten in Vlaanderen noch in België, dus dat durf ik niet te zeggen”, aldus De Ruyver. Dat tennis in ons land geen positief imago heeft, betwijfelt ze echter. “Ons departement Clubtennis heeft de voorbije jaren enkele aantrekkelijke en sterke producten als KidsTennis en Start to Tennis ontwikkeld. Via deze programma’s kan iedereen, zowel kinderen als volwassenen, op een leuke en tegelijk kwalitatieve manier kennis maken met de tennissport. Onze cijfers tonen trouwens aan dat deze initiatiepakketten veel succes hebben.”

Nederland heeft het laatste decennium, in tegenstelling tot België, weinig grote successen geboekt in het tennis. Toch is het effect van Kim Clijsters en Justine Henin al even uitgewerkt, beweert De Ruyver. “De tennishype die zij in ons land teweegbrachten was het grootst in de eerste jaren van hun succes. Zo kenden we in 2006 (Henin won toen Roland Garros en speelde de finale op Wimbledon, Clijsters bereikte in Londen de halve finales, nvdr.) een piek met 150 348 aangesloten leden. De laatste jaren van hun carrière was dat effect alweer voorbij.”

Paniek

Ook al daalt het aantal mensen dat zich inschrijft in een tennisclub, reden tot paniek is er niet volgens De Ruyver. Tennis Vlaanderen plant in 2015 dan ook geen nieuwe campagnes om mensen warm te maken voor de tennissport. “Voor grote mediacampagnes hebben we bovendien de middelen niet. Het zijn de goede prestaties van onze toppers die voor publiciteit zorgen.”

De Ruyver benadrukt dat Tennis Vlaanderen het komende seizoen blijft focussen op een kwalitatieve werking op clubniveau. “Via ons Quality Club-programma blijven we de clubs ondersteunen want daar geloven we heel hard in. Wanneer een club goed werk levert, is dat bovendien ook een mooie promotie voor de sport, met goede mond-tot-mondreclame”, besluit ze.

[alert type=”info” title=”Quality Club-programma”]Tennisclubs die meer informatie wensen over het Quality Club-programma van Tennis Vlaanderen kunnen hier terecht.[/alert]

Christophe Moons

Christophe Moons

Algemeen coördinator

Meer nieuws