Elise Mertens (WTA-23) heeft zich geplaatst voor de vierde ronde van Wimbledon (Groot-Brittannië, Grand Slam). Ze rekende af met Elina Svitolina (WTA-13) in twee sets.
In Bad Homburg was Svitolina nog te sterk voor Mertens, maar op het Engelse gras waren de rollen omgekeerd. Onze landgenote begon sterk aan haar wedstrijd tegen de Oekraïnse en pakte de eerste set met 6-1.
In de tweede set waren beide speelsters aan elkaar gewaagd. Mertens maakte een vroege break ongedaan en naar het eind van de set volgden de felbevochten games elkaar op. Een tiebreak moest de beslissing brengen, Mertens stond al snel 0-3 achter, maar trok uiteindelijk met 7-6 (4) het laken naar zich toe. De wedstrijd duurde 1 uur en 39 minuten.
Voor Mertens is het de derde keer dat ze in de vierde ronde staat, na 2019 en 2022. In de strijd om een ticket voor de kwartfinale neemt ze het op tegen nummer één van de wereld Aryna Sabalenka (WTA-1), die in twee sets afrekende met Emma Raducanu (WTA-40).
“Ik was echt ‘on fire’ vandaag, alles lukte. Mijn dubbelwedstrijd heeft me ook geholpen om mijn slagen beter te voelen. Al sinds Rosmalen voel ik me goed op gras en ik wil dat gevoel zo lang mogelijk doortrekken. Sabalenka wordt een moeilijke klus, maar ik moet vooral uitgaan van mijn eigen sterkte”, zei Mertens na afloop.


