Home » Grand Slam » Wimbledon heeft een nieuw logo: “Uit solidariteit met de spelers”

Wimbledon heeft een nieuw logo: “Uit solidariteit met de spelers”

Wimbledon heeft een nieuw logo: “Uit solidariteit met de spelers”

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Aardbeien met slagroom, queuen voor een ticket en strikte kledingvoorschriften: tradities zijn al 136 jaar heilig op het Londense gras van Wimbledon. Vooral de all-white regel zorgt echter al jaren voor discussie bij – voornamelijk – de dames.

Pas sinds vorig jaar mogen speelsters een donkere onderbroek of middellange short dragen op het toernooi. De organisatie maakte intussen de balans op van die versoepeling en die is positief. “We willen nu verder revolutioneren en ook onze mannelijke spelers nog beter ondersteunen”, vertelt Sally Bolton, algemeen directeur van de All England Lawn Tennis Club.

Zo komt er vanaf dit jaar een nieuw logo dat spelers moet helpen om zich beter te concentreren tijdens het toernooi.

“De voorbije edities krijgen we steeds meer opmerkingen van spelers die het niet logisch vinden dat het Wimbledon logo kleur bevat”, aldus Bolton. “Omdat we deze logica logisch vinden, hebben we besloten om een wit en dus kleurloos logo te maken.”

“Wit is tevens onpartijdig”, gaat Bolton verder. “Met ons nieuwe logo willen we duidelijk maken aan zowel spelers als fans: wij kiezen geen kleur.”

LEES OOK: Jonge spelers overtreden de kledingvoorschriften op Wimbledon en moeten zich omkleden

Duurzaamheid en ecologie

In tijden waar thema’s als klimaat en duurzaamheid niet meer uit de actualiteit te cancelen zijn, hoopt Bolton met het nieuwe Wimbledon logo een trend te kunnen zetten. “Hoe minder kleur, hoe minder inkt en dus hoe kleiner de ecologische voetafdruk wellicht. Ik hoop oprecht dat andere toernooien snel volgen en even kleurloos worden als ons.”

Potentiële bron van angst weggenomen

Bij de All England Club is men alvast opgetogen met het nieuwe Wimbledon logo. “Met de media wordt daar niet vaak over gepraat, maar onder tennissers is dit echt wel een onderwerp waarover wordt gediscussieerd rond de periode van Wimbledon”, geeft Bolton nog mee. “Er vonden gesprekken plaats met de WTA, ATP, ITF en zelfs marketing- en reclamebureaus werden bij de zoektocht naar een oplossing betrokken.”

Bolton hoopt alvast dat de aanpassing van het logo de atleten zal helpen om zich voluit te kunnen concentreren tijdens hun wedstrijden. “We hopen dat we nu een potentiële bron van angst hebben weggenomen”, besluit ze.

Wimbledon logo: limited editions

Om zijn kleurloosheid extra in de bloemetjes te zetten, zullen er dit jaar twee gelimiteerde edities van het Wimbledon logo worden uitgebracht: naast het witte komt er ook een donker paarse en een donker groene.

Bekijk het nieuwe logo en de limited editions hieronder.

Het nieuwe witte Wimbledon logo:

Wimbledon logo, de paarse gelimiteerde editie:

Wimbledon logo, de groene gelimiteerde editie:

Christophe Moons

Christophe Moons

Algemeen coördinator

Meer nieuws